"Det gælder om at finde den bedste vej gennem en fredningsproces for både beboere og bygninger."
Hensyn til både beboere og bygninger
En kortlægnings- og fredningsproces i en række fungerende boligområder er en kompliceret maskine, hvilket Jannie Rosenberg Bendsen og Kulturstyrelsen er fuldt bevidste om:
”På den ene side kører kortlægningen af de arkitektoniske og kulturhistoriske værdier – det er det mest faglige ben i processen. Og der er vi jo på hjemmebane. Det andet ben består i at finde ud af, hvordan man kan køre en fredningsproces af en almen bebyggelse under hensyntagen til beboerne og beboerdemokratiet – hvordan kan man i fremtiden lave nogle gode rammer for en kommende fredning”.
Der er i høj grad tale om et pilotprojekt, når det kommer til fredninger af almene fungerende boligafdelinger – og Bendsen understreger, at flere kræfter skal trække i samme retning, hvis kortlægningen og især fredningerne skal forløbe glat:
”Det gælder om at finde den bedste vej gennem en fredningsproces for både beboere og bygninger, og det er et spørgsmål, der blandt andet involverer Kulturstyrelsen og Landbyggefonden. Så der er dels fokus på selve værdierne, dels på de processer, der ligger rundt omkring en fredning.”
Bekymrede beboere
Når talen om fredning begynder at runge i boligafdelingernes mødelokaler, kan bekymringen komme snigende. Hvad vil det komme til at betyde for mit boligområde? Skal området fryses fast i et billede fra en svunden tid? Bendsen maner til besindighed:
”Jeg forstår godt den bekymring, der kan rejse sig, når man bor i en bebyggelse, der står foran at blive fredet. Mange beboere frygter nemlig, at man kommer til at bo i et levende museum, hvor intet kan forandres. Men sådan hænger virkeligheden ikke sammen: Man kan sagtens ændre på ting, man skal bare gøre det med respekt for de arkitektoniske og kulturhistoriske værdier samt spørge os i Kulturstyrelsen, inden man sætter sin renovering i gang. Derfor bruger vi megen energi på at tænke bl. a. beboerhensyn ind i processen. Altså: Hvordan kan vi tilrettelægge denne proces bedst muligt for alle parter.”