Regnskabsindberetningen til Landsbyggefonden er siden 2009 foregået via et webbaseret indberetningssystem.Den 1. april 2014 lanceres en ny forbedret udgave af fondens webbaserede regnskabsindberetningssystem.
Systemet er videreudviklet med fokus på optimering ved spidsbelastninger, performance i indberetningen, brugervenlighed og overblik samt forbedring af en række funktionaliteter, herunder elektronisk upload af revisionsprotokollat og bestyrelsens beretning, digital signatur/NemId samt integration af forbehandlingsprogrammet BORIS i platformen.
Regnskabsindberetningsplatformen kan tilgås direkte på http://boris.lbf.dk/ eller via fondens hjemmeside.
Én samlet platform
Hidtil har regnskabsindberetningssystemet bestået af to separate webbaserede dele, hhv. selve regnskabsindberetningssystemet og et webbaseret hjælpeprogram, BORIS til forbehandling af regnskabsfiler, som indlæses/indberettes i indberetningssystemet.
I den nye platform vil alle dele af regnskabsindberetnings-processen samt tilhørende programmer være samlet i én indgang. Det nuværende hjælpeprogram til forbehandling af regnskaber, BORIS, indgår som en integreret del af den nye platform.
Der sker ingen ændringer i de fastsatte retningslinjer for selve indberetningen.
Fuld webbaseret indberetningsproces
Bestyrelsens årsberetning og udskrift af revisionsprotokollen er hidtil blevet indsendt elektronisk på pdf-fil til fonden.Fremadrettet skal disse dokumenter uploades direkte i platformen i forbindelse med indberetningen af regnskaber.
På sigt vil disse regnskabsdokumenter endvidere automatisk kunne blive overført til Almenstyringsdialog.dk sammen med det øvrige regnskabsmateriale og dermed lette boligorganisationernes indberetning i Almenstyringsdialog.dk.
Stamdata
Boligorganisationerne får mulighed for at foretage en validering af stamoplysninger i regnskabet med de indberettede stamoplys-ninger i fondens stamdataregister. Dette giver boligorganisation-erne bedre overblik over behov for eventuel ajourføring af stamdata i fondens register.
Digital signatur/NemId
Der er mulighed for at logge på med Digital signatur/Nem ID i platformen. Det hidtidige LBF brugernavn og password kan indtil videre også fortsat anvendes ved login.
Revisorerklæring
Revisorerne får med digital signatur/NemID mulighed for at underskrive revisorerklæring elektronisk i systemet, og undgår dermed fremover at skulle fremsende den underskrevne revisorerklæring til fonden på mail.
Standardrevisorerklæringen i systemet er endvidere blevet opdateret med henvisning til gældende revisionsstandard.
Vejledning
Fonden har udarbejdet en ny brugervejledning om regnskabs-indberetningssystemet. Brugervejledningen kan dels findes i indberetningsplatformen under fanen ”vejledning” og på fondens hjemmeside.
Kursus i regnskabsindberetning
Landsbyggefonden afholder den 29. april og 8. maj 2014 kurser om regnskabs- og lånindberetning. Der udsendes separat indbydelse hertil. Hovedvægten vil ligge på den nye regnskabsindberetningsplatform. Kurserne gennemføres som præsentations-kurser. Præsentationen vil indeholde en gennemgang af hele indberetningsprocessen og af de enkelte funktioner i indberetningssystemet.
Yderligere informationer kan fås hos Finn Mørk Jacobsen, tlf. 3376 2122, og Flemming Munch Mortensen, tlf. 3376 2120.
Med venlig hilsen
LANDSBYGGEFONDEN
Bent Madsen Birger R. Kristensen
Regnskabsindberetningen til Landsbyggefonden er siden 2009 foregået via et webbaseret indberetningssystem.Den 1. april 2014 lanceres en ny forbedret udgave af fondens webbaserede regnskabsindberetningssystem.
Systemet er videreudviklet med fokus på optimering ved spidsbelastninger, performance i indberetningen, brugervenlighed og overblik samt forbedring af en række funktionaliteter, herunder elektronisk upload af revisionsprotokollat og bestyrelsens beretning, digital signatur/NemId samt integration af forbehandlingsprogrammet BORIS i platformen.
Regnskabsindberetningsplatformen kan tilgås direkte på http://boris.lbf.dk/ eller via fondens hjemmeside.
Én samlet platform
Hidtil har regnskabsindberetningssystemet bestået af to separate webbaserede dele, hhv. selve regnskabsindberetningssystemet og et webbaseret hjælpeprogram, BORIS til forbehandling af regnskabsfiler, som indlæses/indberettes i indberetningssystemet.
I den nye platform vil alle dele af regnskabsindberetnings-processen samt tilhørende programmer være samlet i én indgang. Det nuværende hjælpeprogram til forbehandling af regnskaber, BORIS, indgår som en integreret del af den nye platform.
Der sker ingen ændringer i de fastsatte retningslinjer for selve indberetningen.
Fuld webbaseret indberetningsproces
Bestyrelsens årsberetning og udskrift af revisionsprotokollen er hidtil blevet indsendt elektronisk på pdf-fil til fonden.Fremadrettet skal disse dokumenter uploades direkte i platformen i forbindelse med indberetningen af regnskaber.
På sigt vil disse regnskabsdokumenter endvidere automatisk kunne blive overført til Almenstyringsdialog.dk sammen med det øvrige regnskabsmateriale og dermed lette boligorganisationernes indberetning i Almenstyringsdialog.dk.
Stamdata
Boligorganisationerne får mulighed for at foretage en validering af stamoplysninger i regnskabet med de indberettede stamoplys-ninger i fondens stamdataregister. Dette giver boligorganisation-erne bedre overblik over behov for eventuel ajourføring af stamdata i fondens register.
Digital signatur/NemId
Der er mulighed for at logge på med Digital signatur/Nem ID i platformen. Det hidtidige LBF brugernavn og password kan indtil videre også fortsat anvendes ved login.
Revisorerklæring
Revisorerne får med digital signatur/NemID mulighed for at underskrive revisorerklæring elektronisk i systemet, og undgår dermed fremover at skulle fremsende den underskrevne revisorerklæring til fonden på mail.
Standardrevisorerklæringen i systemet er endvidere blevet opdateret med henvisning til gældende revisionsstandard.
Vejledning
Fonden har udarbejdet en ny brugervejledning om regnskabs-indberetningssystemet. Brugervejledningen kan dels findes i indberetningsplatformen under fanen ”vejledning” og på fondens hjemmeside.
Kursus i regnskabsindberetning
Landsbyggefonden afholder den 29. april og 8. maj 2014 kurser om regnskabs- og lånindberetning. Der udsendes separat indbydelse hertil. Hovedvægten vil ligge på den nye regnskabsindberetningsplatform. Kurserne gennemføres som præsentations-kurser. Præsentationen vil indeholde en gennemgang af hele indberetningsprocessen og af de enkelte funktioner i indberetningssystemet.
Yderligere informationer kan fås hos Finn Mørk Jacobsen, tlf. 3376 2122, og Flemming Munch Mortensen, tlf. 3376 2120.
Med venlig hilsen
LANDSBYGGEFONDEN
Bent Madsen Birger R. Kristensen