I 2017 blev der indgivet 1.176 klager til beboerklagenævnene fra beboere og boligorganisationer i den almene boligsektor. Det svarer til knap 2 beboerklager pr. 1.000 boliger i den almene boligsektor. I 2017 har boligorganisationerne fået medhold i 70 % af klagesagerne og beboerne i 17 % af klagesagerne. Antallet af klager er relativt højst i Region Hovedstaden.
Det samlede antal beboerklagenævnssager er steget med 117 fra 2016 til 2017. I begge år udgør klager over forbrugsregnskaber den største andel af klagerne.
Opgørelsen af beboerklager er baseret på udtræk fra huslejenævn.dk. Nøgletal om beboerklager indgår i den årlige styringsdialog mellem de almene boligorganisationer og kommunerne.
Fondens statistikker og analyser har bl.a. til hensigt at være en hjælp i budgetlægningen, at bidrage til opbygning af en referenceramme for forvaltningsrevision, levere nøgletal til sammenligninger, benchmarking og effektivitetsmålinger samt at bidrage til styringsdialogen mellem boligorganisationer og kommuner.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Center for Almen Analyse, Jette Jensen på 3376 2119, mail jje@lbf.dk eller Evy Ivarsson Nielsen på 3376 2126, mail eni@lbf.dk.
Med venlig hilsen LANDSBYGGEFONDEN
Bent MadsenBirger R. Kristensen
I 2017 blev der indgivet 1.176 klager til beboerklagenævnene fra beboere og boligorganisationer i den almene boligsektor. Det svarer til knap 2 beboerklager pr. 1.000 boliger i den almene boligsektor. I 2017 har boligorganisationerne fået medhold i 70 % af klagesagerne og beboerne i 17 % af klagesagerne. Antallet af klager er relativt højst i Region Hovedstaden.
Det samlede antal beboerklagenævnssager er steget med 117 fra 2016 til 2017. I begge år udgør klager over forbrugsregnskaber den største andel af klagerne.
Opgørelsen af beboerklager er baseret på udtræk fra huslejenævn.dk. Nøgletal om beboerklager indgår i den årlige styringsdialog mellem de almene boligorganisationer og kommunerne.
Fondens statistikker og analyser har bl.a. til hensigt at være en hjælp i budgetlægningen, at bidrage til opbygning af en referenceramme for forvaltningsrevision, levere nøgletal til sammenligninger, benchmarking og effektivitetsmålinger samt at bidrage til styringsdialogen mellem boligorganisationer og kommuner.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Center for Almen Analyse, Jette Jensen på 3376 2119, mail jje@lbf.dk eller Evy Ivarsson Nielsen på 3376 2126, mail eni@lbf.dk.
Med venlig hilsen LANDSBYGGEFONDEN
Bent MadsenBirger R. Kristensen
Ordforklaringer
Referenceramme
Generelle nøgletal, beskrivelser m.m. som den enkelte boligorganisation kan sætte
sin virksomhed i forhold til.
LBF.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger. Når du bruger LBF.dk, accepter du samtidig dette. Du kan selvfølgelig altid slette cookies fra LBF.dk igen.