Organisation
Landsbyggefonden er en selvejende institution med hjemsted i København. Vi støtter og udvikler alment boligbyggeri gennem forskellige låne- og tilskudsmuligheder til landets boligorganisationer. Fonden udarbejder også analyser af den almene boligsektor og driver en række IT-platforme.
Fonden ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer. Formanden for bestyrelsen og 4 andre medlemmer af denne vælges af Boligselskabernes Landsforening. 2 medlemmer af bestyrelsen, som skal være boligtagere i alment byggeri, vælges af Lejernes Landsorganisation i Danmark. 1 medlem vælges af Kommunernes Landsforening og 1 medlem vælges af Københavns og Frederiksberg kommuner i fællesskab. Alle valg sker for 4 år ad gangen.
Bestyrelse
- Jens Elmelund, København, formand
- Bjarne Larsson, København
- Axel Larsen, Slagelse
- Jette Egebjerg, Nyborg
- Ulla K. Holm, Skive
- Hans Agerup, Herning
- Niels Kristian Hansen, Birkerød
- Elsabeth Grüner, København
- Stine Johansen, København
Fonden har en selvstændig administration, der ledes af en direktion bestående af en administrerende direktør og en driftsdirektør.
Direktionen
Steen Birkedal er centerchef for fondens Center for Særlig Driftsstøtte, med ansvar for fondens støtteordninger til renovering, særlig driftsstøtte m.v. Herudover er Steen ansvarlig for IT-udvikling inden for centerets område. Steen deltager desuden i en række udviklingsopgaver.
Landsbyggefondens centre
Fonden er organiseret i fire centre med dertilhørende teams.

Center for Boligsocial Indsats, Kommunikation og Bystrategi er ansvarlig for sagsbehandling vedrørende boligsociale indsatser, kommunikation og formidling af fondens arbejde og bystrategiske satsninger m.m.
Administrationscentret er ansvarlig for grundkapitalforvaltning, opkrævning af pligtmæssige bidrag og nye indbetalinger til landsdispositionsfonden, trækningsretssager, ekspedition af låne- og garantisager vedrørende særlig driftsstøtte og renovering m.v., boligportal/huslejeregister, kapitalforvaltning, bogføring, regnskabsaflæggelse samt personaleadministration.
Center for Almen Analyse er ansvarlig for garantiordning for afdelingsmidler, regnskabsindberetning på edb, regnskabsdatabasen, almen styringsdialog, benchmarking, temaundersøgelser og analyser, samt foretager regnskabsgennemgang og yder vejledning i regnskabsspørgsmål m.m. I den forbindelse har Almen Analyse udviklet forskellige IT-værktøjer som fx Regnskabsdatabasen og Tvillingeværktøjet.
Center for Særlig Driftsstøtte er ansvarlig for sagsbehandling vedrørende renovering m.v., kapitaltilførsel, huslejestøtte mv., og yder sekretariatsmæssig bistand til bestyrelse og direktion.