Gå til hovedindhold
10-04-2025Ressourcer

Er din boligorganisation tilmeldt whistleblowerordningen?

I takt med øget fokus på ansvarlighed og gennemsigtighed er det vigtigt for almene boligorganisationer at have en whistleblowerordning på plads. Landsbyggefonden tilbyder og finansierer en fælles whistleblowerordning specifikt designet til den almene sektor. En af landets største boligorganisationer bifalder ordningen som en genvej til et effektivt setup.

Landsbyggefonden afholder alle udgifter til den fælles whistleblowerordning i den almene sektor. Ordningen administreres af advokatfirmaet Kromann Reumert.

Med ordningen, som Landsbyggefonden har skabt, får man adgang til et professionelt setup. Vi skal ikke selv opbygge en organisation – men kan koble os på et velsmurt system med faste forretningsgange, der sikrer, at alle beboerhenvendelser håndteres kompetent og professionelt.

Bjarne Larsson, administrerende direktør, fsb.

Ifølge gældende lovgivning er det et krav, at større almene boligorganisationer har en intern whistleblowerordning. Dette skal sikre, at boligorganisationerne lever op til både nationale og internationale standarder for ansvarlighed og gennemsigtighed.

Landsbyggefondens fælles ordning blev igangsat efter whistleblower-loven fra 2021, som gjorde det til et lovkrav, at virksomheder med flere end 50 ansatte skal have en whistleblowerordning.

Det formelle lovkrav omfatter ikke de mindre boligorganisationer, men alle almene boligorganisationer og selvejende institutioner, som Landsbyggefonden støtter, kan benytte sig af ordningen.

Der er således ikke forskel på, om man som lille eller stor organisation har brug for en whistleblowerordning.

En velfungerende whistleblowerordning er et redskab, der sikrer, at bekymringer om potentielt ulovlige eller uetiske forhold bliver håndteret hurtigt og korrekt, hvilket beskytter både organisationens integritet og medarbejdernes trivsel.

Som en almen boligorganisation er transparens i højsæde for os – det er beboernes økonomi, det handler om. Og det er afgørende, at beboerne har en nem, enkel måde at gøre opmærksom på, hvis noget ikke ser ud til at køre efter bogen.

Bjarne Larsson, administrerende direktør, fsb.

Fordele ved tilmelding

Ved at tilmelde sig Landsbygfondens fælles whistleblowerordning opnår man som boligorganisation flere fordele:

  • Overholdelse af lovgivning: Sikring af, at organisationen lever op til lovkravene om whistleblowerordninger.
  • Standardiserede processer: Ensartede procedurer for håndtering af indberetninger, hvilket skaber gennemsigtighed og retfærdighed.
  • Ekspertstøtte: Adgang til rådgivning og støtte i forbindelse med håndtering af indberetninger.
  • Omkostningseffektivitet: Mulighed for at dele ressourcer og reducere omkostninger ved at benytte en fælles løsning.

Sådan fungerer ordningen

Den fælles whistleblowerordning administreres af advokatfirmaet Kromann Reumert. Landsbyggefonden afholder alle udgifter i forbindelse med etablering og løbende administration af boligorganisationens whistleblowerordning.

Den løbende administration omfatter også udgifter til almindelig håndtering (ekspedition) af indberetninger fra whistleblowere.

Derudover kan en boligorganisation anmode om op til fem timers rådgivning pr. indberetning fra Kromann Reumert om, hvordan en konkret indberetning skal håndteres. Udgifter hertil afholdes af Landsbyggefonden.

Hvordan tilmelder man sig?

Boligorganisationer, der ønsker at tilmelde sig den fælles whistleblowerordning, kan finde yderligere information og tilmeldingsblanket på Landsbyggefondens hjemmeside.