Gå til hovedindhold

Vejledning om egenkontrol i almene boligorganisationer

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i 2018 udsendt en vejledning om egenkontrol i almene boligorganisationer.

Vejledningen giver anvisninger om, hvordan boligorganisationer lever op til de nye krav om årlig egenkontrol, der fremgår af bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v. Som led i egenkontrol er der et sæt procedurer, som boligorganisationerne skal følge:

  • Boligorganisationen gennemfører analyser og forbedringstiltag. Forbedringspotentialer angående effektivitet og kvalitet skal systematisk identificeres og realiseres.
  • Indsatsen skal dokumenteres.
  • En revisor gennemfører forvaltningsrevision, hvor indsatsen omhandles.
  • Kommunen bliver orienteret om indsatsen. Særligt væsentlige aspekter tages op i styringsdialogen mellem boligorganisation og kommune.

Vejledningen om egenkontrol afløste den hidtil gældende vejledning om forvaltningsrevision i almene boligorganisationer fra 1999. 

Vejledningen kan findes her