- Hjem
- Kravspecifikation til et driftssystem målrettet det almene
Kravspecifikation til et driftssystem målrettet det almene
Landsbyggefonden har udarbejdet en kravspecifikation til et samlet driftssystem, som vil give mulighed for overblik over alle ejendomme/bygninger og alle aktiviteter samt gode muligheder for benchmarking.
Hvem skal bruge kravspecifikationen?
Målgruppen for kravspecifikationen er alle med interesse for udvikling af et sammenhængende driftssystem i den almene sektor. Det kan gælde boligorganisationers drift og ledelse, der kan anvende specifikationen i samarbejde med it-leverandører eller systemudbydere og det kan gælde programmører, der vil udfærdige en it-kravspecifikation som grundlag for en egentlig programmering af et driftssystem.
Kravspecifikationen er således tænkt som inspiration for de systemudbydere, der har systemer i stadig udvikling, men det kan også danne udgangspunkt for udviklingen af helt nye systemer.
Hvad indeholder kravspecifikationen?
Kravspecifikationen beskriver, hvordan et sådan system kan sikre kobling mellem driftsaktivteter, budget og regnskab, og giver et konkret bud på, hvad et driftsystem system skal kunne. Kravspecifikationen viser derudover en mock-up af, hvordan det kan se ud i praksis.
Snitflader er beskrevet, så der kan sikres sammenhæng mellem flere it-systemer både eksterne som BBR, Tinglysning mv., DCAB og BygAlment og interne administrations- og regnskabssystemer.
Baggrunden for kravspecifikationen
I foråret 2024 udgav Landsbyggefonden en ny version af Forvaltnings Klassifikation, som en del af det udrednings- og udviklingsarbejde, der er blevet gennemført i regi af AlmenNet.
Udover behov for justeringer og tilføjelser i Forvaltnings Klassifikation tydeliggjorde udredningsarbejdet også, at koblingen mellem driftsaktiviteterne struktureret i henhold til Forvaltnings Klassifikations bygningsdelstavle og kontoplanen for konto 15 og 116 ikke fungerer optimalt.
Optimering af anvendelse af den objektbaserede bygningsmodel forudsætter et IT-baseret driftssystem, som ikke blot håndterer driftsaktiviteterne, men også har en sikker kobling til budget og regnskab. Udviklingsarbejdet har derfor indeholdt udvikling af en kravspecifikation til et samlet driftssystem, som vil give mulighed for overblik over alle ejendomme/bygninger og alle aktiviteter samt gode muligheder for benchmarking.