- Hjem
- Det Centrale Almene Bygningsregister - DCAB
Det Centrale Almene Bygningsregister - DCAB
Landsbyggefonden har udviklet Det Centrale Almene Bygningsregister (DCAB) bl.a. til at understøtte igangsættelse og gennemførsel af arbejdet med den eksterne granskning af boligorganisationernes drifts- og vedligeholdelsesplaner samt udarbejdelse af energimærker og supplerende data om energiforbrug for boligorganisationerne.
Der er udarbejdet diverse vejlednings- og inspirationsmaterialer, som kan tilgås nedenfor. Derudover er der afholdt flere webinarer, der ligeledes kan tilgås nedenfor.
Senest har Landsbyggefonden udarbejdet inspirationsnotat til boligorganisationernes kommentering af granskningsrapporterne samt en vejledning i udnyttelse af granskningsdata.
Yderligere information og webinar
Se seneste webinar om ekstern granskning:
Du skal for at se denne video
Supplerende dokumenter
Brugervejledninger
Inspirationsmaterialer, FAQ mv.
Tidligere webinarer
Det Centrale Almene Bygningsregister - interviewskema
Her kan du som boligorganisation udfylde, tilrette og indberette interviewskema med informationer om afdelinger og bygningstyper til brug for den eksterne granskning.
Landsbyggefonden har udarbejdet et nyt digitalt alment bygningsregister i forbindelse med den eksterne granskningsopgave mv. - Det Centrale Almene Bygningsregister (DCAB).
Hvad skal indberettes - og hvornår skal det ske?
Boligorganisationerne skal senest 1. december 2020 udfylde og indberette interviewskemaerne med informationer om:
- Kontaktperson i boligorganisationen for den enkelte afdeling.
- Antal bygningstyper i den enkelte afdeling.
Boligorganisationerne skal senest 18. april 2021 udfylde og indberette interviewskemaerne bl.a. med informationer om:
- Oprette og navngive bygningstyper, og tilknytte bygningerne til de oprettede bygningstyper
- Indbygningsår for de 20 udvalgte bygningsdele for hver bygningstype.
- Oplysninger om tegningsmateriale mv.
- Upload af relevant tegningsmateriale mv.
Hvis man har angivet forkert antal bygningstyper efter indsendelse af del 1, så er der mulighed for tilretning ved kontakt til Landsbyggefonden.
Hvis man har behov for at få ændret kontaktoplysninger efter indsendelse af del 1, så er der mulighed for tilretning ved kontakt til Landsbyggefonden.
Hvis en bygning er registeret forkert, skal man kontakte Landsbyggefonden.
Kontakter i Landsbyggefonden er Rasmus Kofoed Pedersen, rkp@lbf.dk, 3376 2121, og Henning Kjær Rasmussen, hkr@lbf.dk, 3376 2128.
Interviewskemaet tilgås med MitID medarbejdersignatur, hvor der er oprettet særskilte rettigheder til boligorganisationer, som skal tildeles den enkelte medarbejders MitID.
Læs mere i de forskellige LBF-Orienterer der er sendt ud.
Få hjælp og vejledning i de forskellige vejledningsmaterialer, der findes nedenfor.
Mere om baggrunden
Til brug for det videre arbejde med den eksterne granskning har Landsbyggefonden udviklet et digitalt interviewskema.
Boligorganisationerne skal heri udfylde og indberette oplysninger til Landsbyggefonden om den enkelte afdeling og de forskellige bygningstyper, der er i afdelingen.
De udfyldte interviewskemaer er en forudsætning for, at granskningen mv. kan påbegyndes.