Gå til hovedindhold

Regnskabsindberetning

Almene boligorganisationer m.fl. skal inden fem måneder efter regnskabsårets afslutning indberette deres regnskaber digitalt - det kan du gøre her.

Indberet regnskab

I forbindelse med indberetning af regnskaberne i indberetningssystemet foretager Landsbyggefonden et systemmæssigt og regnskabsmæssigt tjek af regnskaberne. Efter revisors godkendelse og endelig indberetning af regnskaberne overføres de til Landsbyggefondens regnskabsdatabase.

I regnskabsdatabasen kan regnskabsdata og nøgletal udsøges af boligorganisationer, revisorer, kommuner, beboerdemokrater, beboere m.fl. og anvendes til en lang række formål, fx. effektivitet, benchmarking, forvaltningsrevision og budgetlægning.
Regnskabsdata indgår desuden som en integreret del af Landsbyggefondens benchmarkingværktøj Tvillingeværktøjet. Endvidere anvendes regnskabsdata også til en lang række statistiske formål i fonden, som fx. husleje- og udgiftsstatistik, analyser og temastatistikker.

Regnskaberne overføres automatisk til Almenstyringsdialog.dk., hvor de indgår i dokumentationspakkerne til brug for styringsdialogen mellem boligorganisationerne og kommunerne.

Der er udarbejdet retningslinjer for indberetningen. Der er særskilte kontoplaner for boligorganisationer, afdelinger mv. som skal anvendes. Der er desuden udarbejdet brugervejledninger for hhv. boligorganisationer og revisorer.

Derudover har Landbyggefonden udarbejdet en række vejledende udtalelser samt gode råd og tips, som kan være en hjælp i forbindelse med udarbejdelsen og indberetningen af regnskaberne.

Materialet kan findes nedenfor.

Hent brugervejledninger, retningslinjer og FAQ

Brugervejledning for boligorganisationer

Brugervejledning for revisorer

FAQ

Retningslinjer - indberetning af regnskaber og vedligeholdelsesplaner

Gode tips mv. til regnskabsindberetningen

Landsbyggefonden udarbejder løbende en række gode tips og råd til brug for de almene boligorganisationers udarbejdelse af regnskaber samt regnskabsindberetning til fonden. De gode råd er baseret på hyppige regnskabsmæssige problemstillinger afdækket i forbindelse med fondens gennemgang af de indberettede regnskaber i de foregående år.

De samlede gode tips og råd kan findes her.

Derudover kan vejledende udtalelser, konteringsvejledninger og "Tips og råd" findes her.