Gå til hovedindhold

Indberetning til boligportal (huslejeregister)

Med denne portal kan du indberette og kontrollere data, der blandt andet bruges af Udbetaling Danmark til fastsættelse af boligstøtte. Endvidere bruges de indberettede data i søgeportalen DanmarkBolig.

Boligportal (huslejeregistret) er den centrale database over almene boliger, hvor Udbetaling Danmark henter oplysninger om husleje, vedligeholdelse og lignende. Udbetaling Danmark bruger oplysningerne til at fastsætte og udbetale boligstøtte til lejerne i de almene boliger. Læs mere om samspillet med Udbetaling Danmark nedenfor. 

Oplysningerne i boligportal (huslejeregistret) anvendes også af boligportalen DanmarkBolig.dk samt til opgørelsen over de tomgangsledige boliger, Landsbyggefondens statistik om ledige boliger.  

Sådan findes hjælp og vejledning
Fejl eller mangler i boligportal (huslejeregistret) eller på DanmarkBolig.dk kan være udtryk for problemer på flere forskellige niveauer:   

  • bolig(er) mangler i boligportal (huslejeregistret) eller har forkert antal rum eller areal =>
    gå til selvbetjeningen til LBF stamdata for at få vejledning i fejlrettelse.
  • en borger eller Udbetaling Danmark henvender sig om fejl i boligstøtten =>
    nedenfor på denne side kan man finde FAQer med tips til, hvordan fejlen identificeres og rettes.
  • en eller flere boliger optræder fejlagtigt som tomgang på Danmarkbolig.dk - eller der opleves andre fejl eller mangler på boligportalen =>
    gå til selvbetjeningen til DanmarkBolig for at få tip til, hvordan fejlen rettes.

Hjælp og vejledning

Landsbyggefonden har udarbejdet brugervejledninger til boligportal (huslejeregistret), hvor du kan finde svar på spørgsmål om adgang og indberetning til registret:

Den aktuelle udgave af Huslejeregistret er version 4.0, som er omfattet af vejledningen Brugervejledning version 1.3 fra oktober 2021. Bemærk, at de ældste vejledninger nedenfor er udsendt i forbindelse med idriftsættelsen af Huslejeregistret, version 1.0 primo 2013.

Se brugervejledninger til systemet

Brugervejledning (version 1.3, 7. oktober 2021)

Brugervejledning - manuel indberetning inkl. alle ændringer

Brugervejledning - gennemgang af website til manuel indberetning

Brugervejledning - primært om adgang til indberetning via website

Centralt huslejeregister

I 2013 overtog ”Udbetaling Danmark” ansvaret for fastsættelse og udbetaling af den individuelle boligstøtte. I forlængelse heraf etableres et centralt huslejeregister, hvorfra Udbetaling Danmark kan trække data relateret til boligen med betydning for boligstøtten (jf. ansøgningsskema om boligstøtte, sektion B).

Det er besluttet, at det nye huslejeregister oprettes i Landbyggefondens regi som en udbygning til den eksisterende DanmarkBolig indberetning.

Det er Regulativet om boligportalen DanmarkBolig.dk, der ligger til grund for etablering af boligportal (huslejeregistret).

Snitfladebeskrivelser til boligportal (huslejeregister)

OBS: Alle felter i boligportal (huslejeregistret) er i princippet krævede. En række felter er systemkrævede og der kan ikke indberettes, før disse data medtages.

Snitfladebeskrivelser til indberetning til boligportal (huslejeregistret) er udsendt til boligorganisationernes ERP-leverandører samt boligorganisationer med egne IT-systemer. Andre interesserede kan downloade beskrivelserne nedenfor. 

Det er pt. alene muligt at indberette til Huslejeregistret på version 4.0.

Snitfladebeskrivelse V4, oktober 2021

Snitfladebeskrivelse V4, november 2020

Snitfladebeskrivelse V3, maj 2017

Snitfladebeskrivelse V2 (maj 2016)

Boligportal (huslejeregistret) Nyhedsbrev (tidligere udgaver)

2017-02-02: Udfordringer ved indberetning til Huslejeregistret

2016-04-12: Kvalitetskrav til boligportal

2015-10-08: Nyhedsbrev om boligstøtte

2015-06-03: Nyhedsbrev om indberetning af orienteringsarealer

Se film om enhedsadministration

Her kan du se en film om, hvilke muligheder, der nu findes i forbindelse med enhedsadministration:

Du skal for at se denne video

Hent plakat om nye muligheder i forbindelse med enhedsadministration

LBF Orienterer - med relation til boligportal (huslejeregistret)

nr. 677, juni 2015: Den forbedrede boligportal, danmarkbolig.dk

nr. 610, september 2013: Boligportal (huslejeregister)

nr. 605, juni 2013: Boligportal (huslejeregister)

nr. 592, januar 2013: Åbning af indberetning

FAQ om indberetning til boligportal (huslejeregistret)

Om samspillet med UdbetalingDanmark

Udbetaling Danmark bruger data fra boligportal (huslejeregistret) til at beregne boligstøtten for beboere i de almene boliger. Det er meget vigtigt, at man som boligorganisation er opmærksom på at indberette evt. regulering af boligudgifter, nye lejere eller andre ændringer med relevans for boligstøtten til boligportal (huslejeregistret) så snart disse er endeligt vedtagne eller juridisk gyldige (fx skal en lejekontrakt være underskrevet, før denne indberettes).

Beboeren kan ansøge om boligstøtte ved at logge på borger.dk med sin MitID. Borger.dk trækker data fra henholdsvis CPR-registret og boligportal (huslejeregistret) i løbet af ansøgningsprocessen.

Hvis boligorganisationen har indgået kontrakt med Udbetaling Danmark, vil udbetalingen af boligstøtten gå direkte til organisationen, som efterfølgende giver beboeren et tilsvarende nedslag i huslejen. Hvis en sådan aftale ikke haves, udbetales støtten direkte til beboeren. 

FAQ om samspillet med Udbetaling Danmark