- Hjem
- Søg støtte
- Grøn garanti

Grøn garanti
Med ’Grøn garanti’ kan Landsbyggefonden tilbyde beboerne i almene boliger en ekstra tryghed ved energioptimering. Ordningen fungerer som en garantiordning – ikke et lån eller tilskud.
Grøn boligaftale 2020 fastsatte rammerne for 'Grøn garanti'. Det er en garantiordning, der understøtter energirenoveringer i den almene sektor, ved at sikre beboerne økonomisk kompensation for beregnede energibesparelser, der ikke realiseres efter en renovering.
Hvad er Grøn garanti?
Grøn garanti er et tilbud til almene boligafdelinger der ønsker at energiforbedre deres boliger og samtidigt sikre at de beregnede besparelser reducerer beboernes forbrugsudgifter.
Garantien dækker en andel af boligafdelingens forbrugsudgifter i 10 år efter renoveringsarbejdet er udført. Landsbyggefonden kan indenfor en ramme på i alt 404 mio. kr. stille garanti i perioden frem til 2026.
Typisk vil energiprojekter medføre et øget investeringsbehov og en højere husleje samtidigt med at forbrugsudgifterne reduceres. Grøn garanti medvirker til at betrygge beboerne i at den samlede boligudgift balanceres.
To typer af grøn garanti
Ansøgninger om grøn garanti kan oprettes som selvstændige sager eller i relation til (ordinære) renoveringsstøttesager. Nederst på denne side kan du finde vejledninger som guider til indberetning af ansøgninger for grøn garanti for henholdsvis:
- Klimaskærm + teknik
- Solcelleanlæg
Hvad dækkes af Grøn garanti?
Garantiordningen dækker ”forbrugsbesparelsen”, dvs. den besparelse i kr./øre, beboerne bliver stillet i udsigt når rådgiverne har beregnet de fremtidige udgifter til opvarmning og fælles el, samt evt. elproduktion fra et solcelleanlæg, besparelsen er ”garanteret”.
Udebliver besparelsen vil Grøn garantiordning sikre at beboerne bliver kompenseret for tabet.
Hvordan fungerer Grøn garanti i praksis?
Ansøgning via Driftstøtteportalen
Boligorganisationen beskriver energirenoveringsprojektet, beboernes accept, baseline for energiforbrug og indeklima, samt forventede besparelser.
Forhåndstilsagn og aftale
Ved positiv vurdering indgås en konkret aftale, baseret på målinger og baselines, som fastlægger garantiperioden og vilkårene.
Overvågning og aktivering
Projektets energibesparelse følges løbende. Hvis besparelsen ikke opnås, dækker garantien forskellen inden for de aftalte rammer.
Garantiperiode og dækning ved tab
Garantien dækker forbrugsudgifter fra aflevering af byggeprojekt eller skæringsdato og 10 års forbrug. Garantiperioden skal så vidt muligt flugte afdelingens varmeregnskabsperiode.
Garantien udbetales til boligafdelingen iht. dokumenteret tab. Vilkår for udbetaling fremgår af garantiaftalens generelle og specifikke vilkår – se dokumenter til download nederst på denne side.
Læs også


