Gå til hovedindhold

Grøn garanti

Med ’Grøn garanti’ kan Landsbyggefonden tilbyde beboerne i almene boliger en ekstra tryghed ved energioptimering. Ordningen fungerer som en garantiordning – ikke et lån eller tilskud.

Grøn boligaftale 2020 fastsatte rammerne for 'Grøn garanti'. Det er en garantiordning, der understøtter energirenoveringer i den almene sektor, ved at sikre beboerne økonomisk kompensation for beregnede energibesparelser, der ikke realiseres efter en renovering.

Hvad er Grøn garanti?

Grøn garanti er et tilbud til almene boligafdelinger der ønsker at energiforbedre deres boliger og samtidigt sikre at de beregnede besparelser reducerer beboernes forbrugsudgifter.

Garantien dækker en andel af boligafdelingens forbrugsudgifter i 10 år efter renoveringsarbejdet er udført. Landsbyggefonden kan indenfor en ramme på i alt 404 mio. kr. stille garanti i perioden frem til 2026.

Typisk vil energiprojekter medføre et øget investeringsbehov og en højere husleje samtidigt med at forbrugsudgifterne reduceres. Grøn garanti medvirker til at betrygge beboerne i at den samlede boligudgift balanceres.

To typer af grøn garanti

Ansøgninger om grøn garanti kan oprettes som selvstændige sager eller i relation til (ordinære) renoveringsstøttesager. Nederst på denne side kan du finde vejledninger som guider til indberetning af ansøgninger for grøn garanti for henholdsvis:

  • Klimaskærm + teknik
  • Solcelleanlæg

Hvad dækkes af Grøn garanti?

Garantiordningen dækker ”forbrugsbesparelsen”, dvs. den besparelse i kr./øre, beboerne bliver stillet i udsigt når rådgiverne har beregnet de fremtidige udgifter til opvarmning og fælles el, samt evt. elproduktion fra et solcelleanlæg, besparelsen er ”garanteret”.

Udebliver besparelsen vil Grøn garantiordning sikre at beboerne bliver kompenseret for tabet. 

Hvordan fungerer Grøn garanti i praksis?

1

Ansøgning via Driftstøtteportalen

Boligorganisationen beskriver energirenoveringsprojektet, beboernes accept, baseline for energiforbrug og indeklima, samt forventede besparelser.

2

Forhåndstilsagn og aftale

Ved positiv vurdering indgås en konkret aftale, baseret på målinger og baselines, som fastlægger garantiperioden og vilkårene.

3

Overvågning og aktivering

Projektets energibesparelse følges løbende. Hvis besparelsen ikke opnås, dækker garantien forskellen inden for de aftalte rammer.

Garantiperiode og dækning ved tab

Garantien dækker forbrugsudgifter fra aflevering af byggeprojekt eller skæringsdato og 10 års forbrug. Garantiperioden skal så vidt muligt flugte afdelingens varmeregnskabsperiode.

Garantien udbetales til boligafdelingen iht. dokumenteret tab. Vilkår for udbetaling fremgår af garantiaftalens generelle og specifikke vilkår – se dokumenter til download nederst på denne side.

Hent yderligere dokumenter

Ansøgningsproces for Grøn garanti

Vejledning om klimaskærm og teknik, ansøgning

Vejledning om solceller

Garantiaftale klimaskærm + teknik

Læs også

Renoveringsstøtte

Gennem målrettede indsatser yder Landsbyggefonden renoveringsstøtte til almene boligorganisationer.

Puljer

Landsbyggefonden administrerer en række puljer, som er etableret i forbindelse med 'Grøn Boligaftale 2020' og 'Fonden for blandede byer 2022'. Her kan du læse mere om puljerne, finde ansøgningsfrister mv.

Huslejestøtte

Huslejestøtte er en midlertidig hjælp, som Landsbyggefonden kan give til en almen boligafdeling. Meddelelse om støtte samt eventuelle efterfølgende tilsagn gives udelukkende, hvis indsatsen indgår som led i en overordnet plan med tilhørende finansieringsplan.